Header #1

Header #1

söndag 13 januari 2013

Japansk maträtt ~Nattō~

Hej igen!

Hej hej, jag är ledsen att jag inte kunnat vara inne och fixat på bloggen på ett tag, men det är mycket att göra med läxor och vänner och så nu i 9:an. 

Men nu ska ni få ett inlägg ^-^ Det kommer handla om Natto ^-^

Natto (Nattō)



Natto är en japansk maträtt, som oftast inte är så omtyckt av "oss utlänningar". 
Natto består av jästa soyabönor, som man äter med ris och grönsaker och det är främst en populär frukost i Japan. Den har en kletig, nästan "slime" konsistens och det är oftast det som vi som inte äter natto vanligtvis har svårt för.
Natto är en mycket hälsosam maträtt, men som sagt, enligt många av oss som inte brukar äta det inte tycks smaka så väl.
Natto är en vanlig maträtt i Japan, men det finns ingen japan i Japan som kommer att försöka tvinga dig som är utlänning/turist att äta natto, eftersom att det är känt i Japan att det inte brukar vara så populärt med utlänningar och turister. De skyller på våran "gaijin(utlänning/utländska)" smak och det kan nog vara helt sant ^-^

Själv har jag aldrig ätit natto, men funderar på att göra det, kan ju vara kul att testa ^^ Jag tänker i alla fall göra det NÅGON gång ^W^ 
Hahaha det är nog bara jag som tycker att det där ser ganska gott ut XD

Här har ni en video på hur man gör natto och en på en av mina youtubers jag prenumererar på, där hon avslöjar vad hon tycker om natto.




Om ni undrar heter tjejen Ciaela på youtube (mikaela på riktigt), hon är en av de "utlänningar" jag prenumererar på som bor i japan.

Men nu ska jag dra vidare, SAYOONARA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar